Denumire proiect Dezvoltarea durabilă a Parcului Industrial Cahul ca structură de sprijinire a afacerilor de importanţă regională
Data de start și finalizare 01.02.2017 -
Domeniu Măsura H 1.2: Dezvoltarea strategică și promovarea infrastructurilor specifice orientate spre afaceri.
Stadiul de realizare proiect Finalizat
Localitatea
googlemap
Aplicantul Consiliul Raional Cahul
Parteneri

Primăria orașului Cahul

Întreprinderea Administratoare a Parcului Industrial Cahul - SRL Sud Invest Company

Relevanța și impactul regional al proiectului

   Proiectul dat, prin obiectivele pe care și le propune, și anume asigurarea funcționalității Parcului Industrial Cahul, prin conectarea sa la infrastructura de utilități publice, promovarea Parcului Industrial Cahul pentru atragerea rezidenților și creșterea atractivității  Regiunii de Dezvoltare Sud din punct de vedere investițional, ridicarea  nivelului de trai al populaţiei din regiune, prin crearea a noi locuri de muncă și consolidarea capacităților manageriale ale întreprinderii administratoare pentru buna funcționare a Parcului Industrial Cahul, va crea condițiile optime pentru îmbunătățirea performanțelor economice ale RDS prin diversificarea și modernizarea economiei prin sprijinirea și dezvoltare IMM-urilor, atragerea învestițiilor autohtone și străine, formarea unor sectoare competitive în industrie pe baza tehnologiilor moderne și inovaționale. Totodată, în contextul acordării titlului de Parc Industrial prin Hotărîrea de Guvern Nr. 186 din  26.02.2016 cu privire la acordarea titlului de parc industrial SRL „SUD-INVEST COMPANY” se creează premisele atragerii investițiilor externe  în regiune, care însă necesită in mod deosebit existența unor spatii de calitate, in care vor fi amplasate investițiile, acestea vor fi bine conectate la toate componentele infrastructurii publice și ușor accesibile pentru forța de muncă si pentru distribuția produselor. Totodată, amplasarea geografică a Parcului Industrial în or. Cahul prezintă numeroase avantaje și oportunități investiționale, și anume:

-       Proximitatea faţă de Uniunea Europeană, prin România, proximitate de Ucraina.

-       Amplasarea în lunca Prutului.

-       Accesul la portul internaţional din Giurgiulești.

-       Bonitatea înaltă a terenurilor agricole din lunca Prutului.

-       Accesul la nodul de cale ferată.

-       Existenţa spaţiilor cu destinaţie industrial-productivă.

-       Rezerve importante de ape minerale, inclusiv încă nevalorificate.

-       Accesul la punctul vamal.

-       Existenţa resurselor de argilă, nisip şi alte zăcăminte de materiale de construcţii.

-       Prezenţa zonelor naturale atractive ca destinaţii turistice, etc.

  În același timp, atât pentru întreprinderea administratoare, cât și pentru potențialii rezidenți ai Parcului Industrial, acesta reprezintă următoarele avantaje, care nemijlocit vor contribui la atragerea investitorilor în zonă:

-     înstrăinarea cu titlu gratuit sau darea în comodat a bunurilor proprietate publică Întreprinderii administratoare pentru crearea şi dezvoltarea Parcului Industrial la decizia proprietarului acestora conform Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice;

-     dreptul de a privatiza terenul proprietate publică aferent construcţiilor la preţul normativ al pământului, stabilit în momentul dării acestuia în folosinţă Întreprinderii administratoare sau în arendă Rezidenţilor Parcului Industrial, numai după procurarea şi/sau darea în exploatare a construcţiilor şi instalaţiilor cu destinaţie industrială şi conexe, conform Legii privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului;

-     aplicarea de către Întreprinderea administratoare a coeficientului de micşorare până la 0,3 a tarifului la plata anuală pentru arenda terenului proprietate publică, stabilit conform Legii privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului, sau a tarifului de bază pentru chiria anuală a bunurilor proprietate publică, stabilit prin Legea bugetului de stat pentru anul respectiv;

-     optimizarea controalelor de stat asupra activităţii Rezidenţilor Parcurilor Industriale prin efectuarea controalelor planificate conform graficului anual aprobat prin Hotărâre de Guvern sau a controalelor inopinate, efectuate cu acordul Ministerului Economiei conform legislaţiei în vigoare;

-     alocarea, după caz, a mijloacelor financiare pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie din bugetul de stat, bugetul local, Fondul Naţional de Dezvoltare Regională şi alte surse;

-  Conform Legii cu privire la parcurile industriale, Întreprinderea administratoare a PI poate, de asemenea, desfăşura activitate de întreprinzător pe teritoriul PI, adică poate fi ea însăşi un Rezident al PI.

 

 

Beneficiarii finali ai proiectului / grupurile țintă

   Proiectul dat, prin obiectivele pe care și le propune, și anume asigurarea funcționalității Parcului Industrial Cahul, prin conectarea sa la infrastructura de utilități publice, promovarea Parcului Industrial Cahul pentru atragerea rezidenților și creșterea atractivității  Regiunii de Dezvoltare Sud din punct de vedere investițional, ridicarea  nivelului de trai al populaţiei din regiune, prin crearea a noi locuri de muncă și consolidarea capacităților manageriale ale întreprinderii administratoare pentru buna funcționare a Parcului Industrial Cahul, va crea condițiile optime pentru îmbunătățirea performanțelor economice ale RDS prin diversificarea și modernizarea economiei prin sprijinirea și dezvoltare IMM-urilor, atragerea învestițiilor autohtone și străine, formarea unor sectoare competitive în industrie pe baza tehnologiilor moderne și inovaționale. Totodată, în contextul acordării titlului de Parc Industrial prin Hotărîrea de Guvern Nr. 186 din  26.02.2016 cu privire la acordarea titlului de parc industrial SRL „SUD-INVEST COMPANY” se creează premisele atragerii investițiilor externe  în regiune, care însă necesită in mod deosebit existența unor spatii de calitate, in care vor fi amplasate investițiile, acestea vor fi bine conectate la toate componentele infrastructurii publice și ușor accesibile pentru forța de muncă si pentru distribuția produselor. Totodată, amplasarea geografică a Parcului Industrial în or. Cahul prezintă numeroase avantaje și oportunități investiționale, și anume:

-       Proximitatea faţă de Uniunea Europeană, prin România, proximitate de Ucraina.

-       Amplasarea în lunca Prutului.

-       Accesul la portul internaţional din Giurgiulești.

-       Bonitatea înaltă a terenurilor agricole din lunca Prutului.

-       Accesul la nodul de cale ferată.

-       Existenţa spaţiilor cu destinaţie industrial-productivă.

-       Rezerve importante de ape minerale, inclusiv încă nevalorificate.

-       Accesul la punctul vamal.

-       Existenţa resurselor de argilă, nisip şi alte zăcăminte de materiale de construcţii.

-       Prezenţa zonelor naturale atractive ca destinaţii turistice, etc.

  În același timp, atât pentru întreprinderea administratoare, cât și pentru potențialii rezidenți ai Parcului Industrial, acesta reprezintă următoarele avantaje, care nemijlocit vor contribui la atragerea investitorilor în zonă:

-     înstrăinarea cu titlu gratuit sau darea în comodat a bunurilor proprietate publică Întreprinderii administratoare pentru crearea şi dezvoltarea Parcului Industrial la decizia proprietarului acestora conform Legii privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice;

-     dreptul de a privatiza terenul proprietate publică aferent construcţiilor la preţul normativ al pământului, stabilit în momentul dării acestuia în folosinţă Întreprinderii administratoare sau în arendă Rezidenţilor Parcului Industrial, numai după procurarea şi/sau darea în exploatare a construcţiilor şi instalaţiilor cu destinaţie industrială şi conexe, conform Legii privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului;

-     aplicarea de către Întreprinderea administratoare a coeficientului de micşorare până la 0,3 a tarifului la plata anuală pentru arenda terenului proprietate publică, stabilit conform Legii privind preţul normativ şi modul de vânzare-cumpărare a pământului, sau a tarifului de bază pentru chiria anuală a bunurilor proprietate publică, stabilit prin Legea bugetului de stat pentru anul respectiv;

-     optimizarea controalelor de stat asupra activităţii Rezidenţilor Parcurilor Industriale prin efectuarea controalelor planificate conform graficului anual aprobat prin Hotărâre de Guvern sau a controalelor inopinate, efectuate cu acordul Ministerului Economiei conform legislaţiei în vigoare;

-     alocarea, după caz, a mijloacelor financiare pentru crearea infrastructurii tehnice şi de producţie din bugetul de stat, bugetul local, Fondul Naţional de Dezvoltare Regională şi alte surse;

-  Conform Legii cu privire la parcurile industriale, Întreprinderea administratoare a PI poate, de asemenea, desfăşura activitate de întreprinzător pe teritoriul PI, adică poate fi ea însăşi un Rezident al PI.

 

 

Produsele proiectului

-  1800 metri liniari de rețea de alimentare cu energie electrică  construită 

-  2590 metri liniari sistem de iluminat stradal construit,

-  500 metri liniari rețea de gaze construită

-  1700 metri liniari rețea de telefonie construită

-  1485 m2 terasament vertical executat

-  8250 m2 drum construit

-  4500 m2 teritoriu amenajat

-  200 mteritoriu înverzit

Obiectivele proiectului

Obiectivul general: Dezvoltarea infrastructurii de afaceri din Regiunea de Dezvoltare Sud prin crearea unui mediu favorabil investițiilor.

Obiective specifice:

  1. Asigurarea funcționalității Parcului Industrial Cahul, prin conectarea sa la infrastructura de utilități publice.
  2. Consolidarea capacităților manageriale ale întreprinderii administratoare pentru buna funcționare a Parcului Industrial Cahul.

     3. Promovarea Parcului Industrial Cahul pentru atragerea rezidenților autohtoni și străini.

Valoarea totală a proiectului

Durata proiectului: 30 luni

Bugetul proiectului: 20 861 690 lei

Suma aprobată din FNDR: 20 000 000 lei

Contribuția proprie: 861 690 lei

Suma alocată pentru anul 2017: 1 332 496,19 lei