Chiar dacă Legea cu privire la dezvoltarea regională în Republica Moldova a fost aprobată la finele anului 2006, pînă recent doar cei „inițiați" cunoșteau politica de dezvoltare regională și prioritățile stabilite pentru cele șase regiuni ale țării. Pentru marea majoritate a cetățenilor obiectivele și prioritățile stabilite în documentul de politică sunt percepute vag. Or, pentru ei această politică ar fi mult mai aproape dacă am vorbi despre creșterea bunăstării locuitorilor din regiuni, crearea infrastructurii, dezvoltarea serviciilor și crearea noilor locuri de muncă.
Obiectivele de dezvoltare regională sunt ambițioase, dar realizabile dacă vor fi unificate eforturile atît la nivel regional, cît și național. Aceste obiective vizează obținerea unei dezvoltări social-economice echilibrate și durabile pe întreg teritoriul Republicii Moldova, reducerea dezechilibrelor nivelurilor de dezvoltare social-economică dintre regiuni și din interiorul lor și consolidarea oportunităților financiare, instituționale și umane pentru dezvoltarea social-economică a regiunilor. Și nu în ultimul rînd, drept un obiectiv al politicii de dezvoltare regională este susținerea activității autorităților administrației publice locale și a colectivităților locale orientate spre dezvoltarea social-economică a localităților.
Astăzi afirmăm cu certitudine că dezvoltarea regională a devenit mai reală și mai vizibilă pentru omul simplu, care trăiește și muncește în regiunea Sud, Nord, Centru, Unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, Municipiul Chișinău sau Transnistria. Actualmente, eforturile Guvernului sunt direcționate spre consolidarea capacităților și condițiilor de dezvoltare în cadrul a trei regiuni de dezvoltare - Nord, Centru și Sud. Din anul 2012 și pînă în 2019 activitățile de dezvoltare regională vor fi focusate în celelalte regiuni de dezvoltare - Unitatea teritorială autonomă Găgăuzia, municipiul Chișinău și unitățile administrativ - teritoriale din stînga Nistrului (Transnistria).
Primul lucru care a deblocat dezvoltarea regională a fost instituționalizarea instrumentele de implementare a obiectivelor de dezvoltare regională prin crearea în cadrul Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Regionale a unui departament abilitat exclusiv cu atribuții de coordonare a dezvoltării regionale. A urmat crearea Agențiilor de dezvoltare regională Centru, Nord și Sud amplasate în în orașul Ialoveni, municipiul Bălți și, respectiv, orașul Cimișlia. În luna aprilie curent a fost lansată oficial activitatea celor trei agenții, care, pînă la momentul actual, s-au afirmat în regiuni ca centre profesioniste de coordonare a proceselor de dezvoltare regională și partener credibil în realizarea unor programe și proiecte de dezvoltare a regiunilor. În același context, au fost create Consiliile regionale pentru dezvoltare, care constituie cel mai democratic și participativ mecanism de aprobare a deciziilor în domeniul dezvoltării regiunilor. Aceste consilii, create în cadrul fiecărei regiuni, sunt formate din primari, consilieri, oameni de afacere și reprezentanți ai societății civile, asigură consultarea tuturor părților interesate atunci cînd se discută oportunitățile de dezvoltare a regiunii. De asemenea, a fost instituit Consiliul Național de Coordonare a Dezvoltării Regionale, format din miniștri, reprezentanți ai autorităților publice locale, mediului de afaceri și societății civile, care aprobă la nivel național decizii privind dezvoltarea regională și propune cabinetului de miniștri acțiuni pentru a impulsiona procesul de dezvoltare regională.
Iar, pentru a stabili consecvența acțiunilor ce trebuie întreprinse în contextul implementării politicii de dezvoltare regională, la 4 martie curent, Guvernul a aprobat Strategia națională de dezvoltare regională, care este documentul fundamental de planificare a procesului de dezvoltare a regiunilor.
Perspectivele dezvoltării regionale se conturează tot mai clar, chiar dacă provocările acestui proces au fost îndrăznețe. Guvernul a aprobat recent 56 de proiecte de dezvoltare regională care vor fi implementate pe parcursul anilor 2010-212 cu suportul financiar al Fondului național pentru dezvoltare regională, prevăzut în Bugetul național. Fondul național pentru dezvoltare regională constituie 1% din veniturile aprobate ale bugetului de stat pe anul respectiv, iar în anul 2010 fiind alocate mijloace financiare în mărime de 135,4 mil.lei. În anul curent, acest fond a fost completat adițional cu 1,75 milioane Euro, acordați de Guvernul Marii Britanii în baza Memorandumului de înțelegere semnat de Guvernul Republicii Moldova și Departamentul pentru Dezvoltare Internațională al Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (DFID). Totodată, în Fond pot fi atrase și mijloace din sectorul public și cel privat la nivel local, regional, național și internațional, precum și mijloace oferite de programele de asistență din partea partenerilor de dezvoltare.
Proiectele de dezvoltare regională selectate își propun să reabiliteze și să construiască rețele de apă, de canalizare și a stațiilor de epurare, să modernizeze rețele de drumuri existente și a conexiunilor internaționale, să consolideze capacitățile instituțiilor de informare, de consultanță și de susținere a antreprenoriatului regional, să dezvolte managementul integrat al deșeurilor solide, inclusiv colectarea separată, reciclarea și crearea poligoanelor moderne de stocare a deșeurilor nereciclabile, să reabiliteze edificiile turistice și integrarea lor in circuitele turistice internaționale etc.
Toate aceste inițiative se încadrează în prioritățile de dezvoltare a regiunilor, stabilite în Strategiile de dezvoltare a regiunilor, elaborate într-o manieră participativă în care au fost implicați primari și consilieri din autoritățile publice locale, reprezentanți ai mediului de afaceri și societății civile din fiecare regiune. Prioritățile de dezvoltare a regiunilor sunt plasate într-un cadru pe termen mediu și se referă la reabilitarea infrastructurii fizice, susținerea dezvoltării sectorului privat, în special în regiunile rurale și protecția mediului și atractivitatea turistică.
Pe parcursul procesului de elaborare a propunerilor de proiecte de dezvoltare regională au fost implicate direct autoritățile publice locale, dar și agenții economici organizațiile neguvernamentale prin crearea parteneriatelor cu primăriile sau consiliile raionale. Acest exercițiu a generat multe idei ambițioase și îndrăznețe și a confirmat încă o dată că „pulsul" regiunilor se simte și pot fi reanimate prin sinergia tuturor părților gata să aducă schimbarea în regiune. Deschiderea părților pentru dezvoltarea regiunii a fost testată la etapa selectării proiectelor de dezvoltare regională, unde au fost implicați toți membrii Consiliilor regionale pentru dezvoltare și au fost selectate doar inițiativele cele mai argumente și cu impact major asupra regiunii.
Procesul de dezvoltare regională este unul complex dar și nou pentru Republica Moldova. Este important că în realizarea acestei reforme importante pentru dezvoltarea social-economică a Moldovei au fost alături partenerii de dezvoltare, care au susținut toate inițiativele Guvernului în acest domeniu. Actualmente, procesul de dezvoltare regională beneficiază de suport considerabil din partea Departamentului pentru Dezvoltare Internațională al Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord (DFID) și Biroul de Cooperare Germană (GTZ). Susținerea și disponibilitatea de a contribui la dezvoltarea regiunilor au expus-o și alte state prin intermediul misiunilor lor diplomatice și organizațiile internaționale finanțatoare.
Serviciul de presa al MCDR