Prima   -  Presa   -  Noutăți - Marketingul meșteșugurilor populare – o nouă instruire pentru meșterii populari de pe ambele maluri ale Prutului

Marketingul meșteșugurilor populare – o nouă instruire pentru meșterii populari de pe ambele maluri ale Prutului

   
21.07.2021   1293 Accesări  

Meșterii populari din Republica Moldova și din România, membri ai grupului țintă în cadrul proiectului transfrontalier "Renașterea meșteșugurilor populare autentice - moștenire culturală comună ca punct focal pentru dezvoltarea economică și turistică durabilă", Contract COD 2soft.2.1.113, s-au întrunit la o nouă instruire desfășurată în Iași, România în perioada 15-16 iulie 2021.

Activitatea a început cu o surpriză foarte plăcută din partea Dnei Rodica Bulboaca, meșterul popular din Laza, Vaslui, întîmpinând colegii cu pâinea tradițională făcută din făină cu mămăligă. Formatorul, dna Amalia Georgescu, a fost întâmpinată cu multă căldură și bucurie de către cursanți, ceea ce spune mult despre metodologia interactiva și atractiva folosite de dumneaiei, încă de la Instruirea rapida nr.1 din Republica Moldova.

Moldova, de-o parte și de alta a Prutului, este locul care păstrează amintirea secolelor, colțul pitoresc al Europei cu numeroase locuri frumoase, monumente istorice, arheologice și culturale. Patrimoniul cultural al acestor locuri a fost format de numeroase culturi, iar pe parcursul veacurilor, meșteșugurile au suferit transformări dependente de curentele culturale și dezvoltarea științifică. Meșteșugurile reprezintă o parte a identității noastre naționale, care menține vie legătura spirituală cu generațiile anterioare. Pentru a păstra aceste aspecte ale meșteșugăritului, este necesar a educa și transmite din generație în generație îndeletnicirea de a confecționa obiecte meșteșugărești. În condițiile globalizării și ca rezultat al fluctuațiilor la nivel mondial, atât din punct de vedere cultural, cât și din punct de vedere migrațional și economic - se atestă o modificare a condițiilor de viață și a metodelor de transmitere a moștenirilor culturale. Atât România, cât și Republica Moldova încă nu și-au valorificat pe deplin industria meșteșugărească și nu au găsit noi căi de valorificare al acestui patrimoniu autentic românesc. Într-o economie de piață globală, unde doar cererea și oferta formează valori și au menirea de a se transmite și propaga, atât în timp cât și în spațiul geografic, este resimțită nevoia de a schimba careva abordări și viziuni asupra meșteșugului popular, pentru a-i resimți rostul și beneficiul pe care-l poate aduce.

Cea mai bună modalitate de a proteja acest sector important al economiei și al exprimării culturale este abordarea activității de meșteșugărit ca pe o activitate de antreprenoriat prin dezvoltarea competențelor antreprenoriale și de marketing ale meșterilor populari.

Scopul acestei instruirii rapide nr.2 a fost de a susține meșterii populari să-și desfășoare activitatea profesională după principiile antreprenoriale și în condiții de eficiență, performanță și competitivitate. În urma instruirii, meșterii populari au însușit noțiuni importante de: piață, produse, proprietatea intelectuală, drepturi de autor, promovare prețuri, etc., toate acestea ajutându-i să-și dezvolte propria afacere și să-și formeze un brend din meșteșugul practicat.

 Instruirea a finalizat cu un foarte instructiv și atractiv exercițiu individual, în care fiecare cursant si-a prezentat un produs, după regulile de marketing învățate de a relaționa cu clienții și a-i convinge să cumpere produsul respectiv. Au fost și momente distractive în care s-a văzut capacitatea creativă a multora dintre ei, de argumentare a calităților produsului prezentat! Este meritul formatorului, dna Amalia Georgescu, de-a realiza o atmosferă destinsă, de relaționare și încredere în forțele proprii. La sfârșit, fiecare cursant a primit o diplomă de participare din partea echipei de proiect și a formatorului.

Tot in această zi, a fost organizată o expoziție foarte frumoasă cu lucrările aduse de către fiecare meșter popular din grupul țintă, expoziție foarte apreciată, atât de personalul hotelului, cât și de mulți turiști prezenți în hotel în acea zi.

Părerile participanților: Dna Rodica Bulboaca, meșter popular din România:  "Mulțumim celor ce au făcut posibilă participare noastră că meșteri populari la acest minunat proiect transfrontalier. Toți meșterii s-au prezentat ireproșabil, produsele lor fiind foarte apreciate".

Dna Elizaveta Dorin, meșter popular din Republica Moldova: "Am avut fericirea de a avea momente destul de interesante și utile la aceasta întâlnire cu meșterii de pe ambele maluri de Prut , mulțumim organizatorilor pentru ospitalitate și posibilitatea de a învăța lucruri  frumoase!".

Vasile Popovschi, meșter popular din R. Moldova: "O experiență de neuitat! Cu oameni minunați - Meșteri Popoulari de pe ambele maluri ale Prutului, uniți intr-un singur gând și dorință, călăuziți de formatorul Amalia Georgescu 2 zile la Vadul lui Vodă, Republica Moldova și 2 zile la Iași România. Mulțumim organizatorilor pentru aceste minunate momente oferite!"

Pe toată perioada instruirii, echipa de proiect nu a uitat un alt obiectiv foarte important al proiectului: asocierea, liber consimțită, a meșterilor populari din grupul țintă într-un ONG de tip asociație. Pentru crearea acestei asociații echipa proiectului a avut multe discuții cu grupul țintă, atât in cadrul instruirii nr.1 din Republica Moldova, cât și în Iași, folosind multe argumente, pro și contra, precum si exemple de bune practici, în special al Asociației partenerului din Romănia"Art Meșteșugurile Prutului", care a fost înființată tot în urma unui astfel de proiect. Aici a avut loc prima adunare generală de constituire, după ce, în prealabil, majoritatea meșterilor și-au dat acordul in scris, sub semnătură, de a deveni membru fondator. De acum înainte, aceast nou ONG, care va funcționa pe teritorul Republicii Moldova va trebui să parcurgă toate etapele de formare, conform legislației în vigoare.

În acelați timp, echipa de proiect a avut o întâlnire de lucru foarte eficientă privind discutarea aspectelor de organizare a celorlalte activităti din proiect: organizarea taberei de vară, elaborarea catalogului meșterilor populari, elaborarea broșurei proiectului și altor materiale de vizibilitate, înregistrarea Asociației meșterilor populari nou constituită, organizarea expoziției permanente a produselor meșteșugărești în or. Cahul, Moldova, crearea platformei on-line cu vînzări, ș.a. De asemenea, profitând de vizita pe care ne-a facut-o dl. etnograf Victor Munteanu, șef secție Muzeul Etnografic din cadrul Complexului Național Muzeal Moldova, Iasi, membrul  Consiliul Director al Proiectului(CDP), a fost organizată sedința ordinară a CDP în cadrul căreea s-a discutat organizarea activităților ce ține de încheierea acordurilor de colaborare a asociației nou formate cu agențiile de turism, organizarea expozițiilor produselor meșteșugărești în cadrul agențiilor de turism și perspectivele de dezvoltare a asociației nou create.

Aducem sincere mulțumiri echipei partenerului din România - Dnei Silvia Cozmîncă, manager proiect, și Dnei Isabela Elena Onice, manager financiar, pentru organizarea excelentă a evenimentului de instruire a meșterilor populari, precum și pentru desfășurarea promenadei "La pas prin Iașul istoric și turistic" vizitând câteva monumente istorice de pe Pietonal până în Piața Unirii și excursia la Palatul Culturii.

Viorica Cuțitaru, manager proiect ADR Sud