Prima   -  Presa   -  Noutăți - Platformă pentru dezvoltarea turismului receptor, creată în Republica Moldova

Platformă pentru dezvoltarea turismului receptor, creată în Republica Moldova

   
14.03.2017   1130 Accesări  

În ultimii 15 ani, industria turismului receptor din Republica Moldova este în stagnare, în timp ce industria turismului pe plan global s-a mărit de peste 10 ori. Chiar dacă peste jumătate din numărul de turiști vizitează destinații turistice europene, Republica Moldova este cea mai puțin vizitată țară din Europa. Din acest motiv, asociațiile de turism din sectorul privat au semnat un Acord de Parteneriat, privind constituirea unei Platforme pentru dezvoltarea sectorului de turism receptor din Republica Moldova.

Acordul de parteneriat a fost semnat între "Asociația Națională Pentru Turism Receptor din Moldova (ANTRIM)", "Asociația Națională pentru Turism Rural, Ecologic și Cultural (ANTREC)", "Asociația de Dezvoltare a Turismului în Moldova (ADTM)", "Federația de Promovare a Turismului din Moldova (FPTM)", " Centrul de Promovare a Turismului Vinicol din Republica Moldova".

Scopul acesteia este de a contribui substanțial la relansarea industriei turistice prin reformarea sistemică, structurală și complexă, inclusiv forma de guvernare la nivel central, local și la nivelul destinațiilor turistice.

„Creșterea turismului intern și receptor trebuie să fie privită ca o prioritate națională, or noi credem că numărul de turiști poate crește de 10 ori în următorii 5-7 ani dacă vom efectua reformele necesare", menționează președintele Federației de Promovare a Turismului din Moldova, Alexandru Filipschi.

Viorel Miron, Președinte ADTM: " Dezvoltarea sectorului turismului receptor este primordială, iar crearea unui parteneriat între actorii din acest domeniu este esențială, pentru a identifica împreună cele mai bune soluții pentru industrie.Ne dorim reformarea sectorului turismului intern și receptor, prin regândirea modelului de reglementare a domeniului, precum și reformarea structurală a industriei turismului. De asemenea, ne propunem să promovăm dezvoltarea destinațiilor turistice printr-un model funcțional, similar cu bunele practici din țările europene."

Înlocuirea sistemului de formare profesională obligatorie cu un sistem de formare continuă, promovarea eficientă a ofertei turistice naționale pe un număr concret de pieţe țintă, sub brandul naţional al industriei turismului, Pomul Vieții, dezvoltarea de noi produse și itinerarii turistice precum și ameliorarea calității serviciilor turistice sunt doar câteva dintre obiectivele Acordului de Parteneriat.

 „Lipsa facilităților și unui cadru favorabil pentru dezvoltarea turismului rural a dus la ratarea șanselor de deschidere a sute de afaceri turistice, la demotivarea micilor producători locali și prestatori de servicii de a se implica în deservirea turiștilor. Prin acest Parteneriat vom promova interesele acestor afaceri mici din regiunile rurale", a precizat și președintele Asociației Națională pentru Turism Rural, Ecologic și Cultural, Svetlana Lazăr.

În ultimii ani asociațiile din sectorul privat turistic au organizat o serie de activități dinamice de promovare sub brandul „Pomul Vieții", de dezvoltare de noi produse turistice în cadrul Programului de Stratup în Turism, precum și programe de traininguri, ceea ce a sporit veniturile operatorilor turistici locali din turismul receptor cu 50%.

Acordul de parteneriat își propune să realizeze o serie de  obiective pentru dezvoltare durabilă a sectorului turismului receptor din țară, printre care:

-  Consolidarea sectorului de turism receptor și intern ca domeniu de activitate de importanţă naţională, prioritar pentru dezvoltarea durabilă a economiei;

-  Ieşirea din criză, deblocarea stagnării cronice în domeniu şi relansarea industriei turismului receptor și intern prin reformarea sistemică, structurală și complexă a modelului de reglementare și gestionare a industriei, bazat pe principii liberale, de delimitare a funcțiilor de elaborare de politici, de cele de implementare, de control și sancționare, și cu crearea de regimuri stimulatorii care să susțină micul business și să atragă investițiile în sectorul de turism;

-  Înlocuirea sistemului de formare profesională obligatorie cu un sistem de formare continuă, voluntar, bazat pe motivație profesională;

-  Promovarea eficientă, coerentă și focusată a ofertei turistice naționale pe un număr concret de pieţe țintă, sub brandul naţional al industriei turismului, Pomul Vieții;

-  Dezvoltarea de noi produse și itinerarii turistice precum și ameliorarea calității serviciilor turistice, ș.a.