Prima   -  Presa   -  Noutăți - Vasile Bîtca, ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor: “Obținerea unei creșteri economice echilibrate la scară națională este direct legată de dezvoltarea economică a regiunilor”

Vasile Bîtca, ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor: “Obținerea unei creșteri economice echilibrate la scară națională este direct legată de dezvoltarea economică a regiunilor”

   
13.01.2017   549 Accesări  

Despre politica de dezvoltare regională a Republicii Moldova și modul în care Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor reușește să reducă disparitățile socio-economice și decalajele dintre nivelele de dezvoltare ale diferitor regiuni, despre proiectele realizate în anumite domenii, dar și despre proiectele de dezvoltare regională selectate pentru finanțare în 2017 și anii următori relatează Vasile Bîtca, ministrul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor.

- Domnule ministru Vasile Bîtca, suntem la o distanţă de aproximativ opt ani de la momentul când, în anul 2009, Republica Moldova a făcut cunoştinţă cu termenul şi procesul de "dezvoltare regională". Ce s-a reuşit până în acest moment, unde suntem la etapa actuală şi pe ce trebuie să punem mai mult accentul în viitor? 

 - Într-adevăr, la moment Republica Moldova este împărțită în patru regiuni de dezvoltare  Nord, Sud, Centru și UTA Găgăuzia. Iar conform Legii privind dezvoltarea regională, urmează a fi înființate încă două agenții de dezvoltare regională în două regiuni, cum sunt Transnistria și municipiul Chișinău.

Politica de dezvoltare regională este o politică de investiții, care își propune să susțină creșterea economică și competitivitatea, să îmbunătățească calitatea vieții cetățenilor, să creeze locuri de muncă și să asigure o dezvoltare durabilă a localităților din Republica Moldova. De fapt, în acest sens subînțelegem că vor fi servicii publice mai eficiente, drumuri mai bune și multe alte lucruri care creează condiții pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova și atragere de investiții.

Dacă e să vorbim din punctul de vedere al prevederilor legale, dezvoltarea regională este o activitate economică coordonată cu administrațiile publice locale și centrale,  în care sunt implicați și partenerii de dezvoltare, și societatea civilă, APL-urile și sectorul privat, împreună cu care realizăm o dezvoltare socio-economică echilibrată a teritoriilor din Republica Moldova.

În Republica Moldova, politica de dezvoltare regională este reglementată de Legea nr.438-XVI din 28 decembrie 2006 privind dezvoltarea regională în Republica Moldova, lege care a fost adoptată în conformitate cu tendințele și directivele europene, care au drept obiectiv reducerea disparităților economice, sociale și teritoriale majore. În acest sens, Uniunea Europeană a fost și este în prezent alături de noi în implementarea tuturor acestor politici. Europenii vin cu investiții reale în ceea ce ține de creșterea economică și sectorul întreprinderilor mici și mijlocii, dezvoltarea urbană și agricultura, protecția mediului și transport, ocuparea și formarea profesională, educație și, de ce nu, egalitate de gen.

- În ce măsură s-a reușit, prin implementarea politicii de dezvoltare regională, diminuarea dezechilibrelor regionale existente, stimularea dezvoltării echilibrate a teritriilor si revitalizarea zonelor defavorizate ale Republicii Moldova?

- Dacă e să ne referim la rezultatele politicii de dezvoltare regională, menite să lichideze disparitățile, ne străduim ca, prin implementarea proiectelor în regiuni, împreună cu APL de ambele nivele, cu societatea civilă și partenerii de dezvoltare privați, care sunt, de fapt, factori-cheie în luarea deciziilor ce țin de dezvoltarea regională, să echilibrăm tot ceea ce înseamnă dezvoltare regională în regiuni. Astăzi, având de facto patru regiuni funcționale - Nord, Centru, Sud și UTA Găgăuzia, și repartizându-i fiecăreia surse financiare după numărul de locuitori, putem spune că am reușit, într-o măsură oarecare, să asigurăm o dezvoltare cât de cât armonioasă a tuturor acestor regiuni.

Evident, necesitățile APL și ale cetățenilor din regiuni sunt mult mai mari în comparație cu posibilitățile Fondului Național de Dezvoltare Regională , dar încercăm, în măsura posibilităților, să le satisfacem reieșind, mai întâi de toate, din nevoia de soluționare stringentă a problemelor pe care le considerăm prioritare. Suntem unicul minister care are semnat un acord de colaborare cu Congresul Autorităților Publice Locale și ne propunem să avem o bună colaborare cu toate administrațiile publice locale, indiferent din ce regiune sunt.

Cât privește rezultatele, pe parcursul anilor 2011-2016 am reușit să implementăm în toate regiunile țării proiecte în sumă de 800 milioane de lei. Însă suntem conștienți de faptul că necesitățile din teritorii sunt mult mai mari și asta o spun fiind în cunoștință de cauză, nu din auzite. Tocmai de aceea ne propunem, în viitorul apropiat, să aducem legislația RM în domeniul dezvoltării regionale în concordanță cu cerințele cetățenilor.

Vreau să vă spun că, în discuțiile pe care le-am avut în Parlamentul Republicii Moldova  și în cadrul comisiilor parlamentare de profil, am abordat de nenumărate ori problema insuficienței mijloacelor financiare și, reieșind din acest fapt, cea a necesității de majorare a alocaţiilor anuale de la bugetul de stat în Fondu Național de Dezvoltare Regională. Fiind nu doar de 1%, ci mai consistent, acest fond destinat programelor şi proiectelor de dezvoltare regională ar putea acoperi un număr mult mai mare de probleme existente în satele și orașele din Sudul, Nordul, Centrul țării și din UTA Găgăuzia.

- Dacă ar fi să vorbim despre preocupări vizavi de indicatori, ați putea enumera la concret cu ce au rezultat proiectele de dezvoltare regonală implementate în toți acești ani și cum au schimbat ele în bine viața oamenilor din regiunile țării?

- Aș vrea să menționez, că Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor este singura autoritate centrală care și-a luat angajamentul de a conjuga eforturile comune ale autorităților centrale de specialitate și a autorităților locale în vederea implementării la nivel local a obiectivelor strategice naționale. Suntem cei care așezăm la o masă comună reprezentanții altor ministere și instituții naționale cu cei ai localităților rurale. Scopul nostru este de a identifi­ca mecanismele de implementare a proiectelor și sursele de ­ finananțare a acestora.

Așa, bunăoară, până în prezent am implementat circa 80 de proiecte în domenii ca apă și sanitație, managementul deșeurilor solide, efi­ciență energetică, infrastructura drumurilor, creșterea atractivității turistice și proiecte de suport pentru dezvoltarea afacerilor. Benefi­ciarii acestora sunt sute de mii de oameni din localitățile țării. Dar, cel mai important aspect este, probabil, faptul că Ministerul, prin intermediul Agențiilor de Dezvoltare Regională (ADR), urmărește nu doar procesul de implementare a proiectelor, dar și efi­ciența acestora în perioada post-implementare, fapt care asigură durabilitatea investițiilor și atingerea impactului.

Dacă e să aducem în lumină și alți indicatori, aș vrea să specific că numai în domeniul de aprovizionare cu apă potabilă și servicii de canalizare au fost construite trei stații de epurare a apelor reziduale, două stații de tratare a apei potabile, 164,1 km de apeduct, 55 km de rețele de canalizare. Și beneficiari ai acestor servicii sunt locuitorii a 53 localități din Republica Moldova, dintre care peste 151 mii de persoane beneficiază de servicii de aprovizionare cu apă potabilă, iar de servicii de canalizare - peste 28,2 de cetățeni. Doar pentru acest domeniu din Fondul Național de Dezvoltare Regională au fost cheltuiți peste 188 de milioane de lei.

Și aceasta încă nu e tot ce ne-am propus. Ne dorim și în anii următori să realizăm importante proiecte investiționale, iar pentru aceasta urmează să muncim și mai mult, ca să avem o bună cooperare cu APL de toate nivelele, asigurându-ne de susținerea partenerilor, și să obținem o dezvoltare echilibrată și durabilă a regiunilor. Vom îmbina eforturile și sinergia tuturor actorilor implicați la nivel național și regional pentru a evita abordarea sectorială îngustă și pentru a asigura condițiile de relansare economică în regiunile de dezvoltare.