Prima   -  Presa   -  Noutăți - MDRC propune opțiunile de sporire a eficienței energetice în școli

MDRC propune opțiunile de sporire a eficienței energetice în școli

   
12.01.2012   1391 Accesări  

Astăzi, în cadrul discuțiilor publice, Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor a prezentat propunerea de politică publică "Asigurarea eficienței energetice a clădirilor instituțiilor de învățămînt primar și secundar". Specialiștii Ministerului au evaluat trei opțiuni de sporire a eficienței energetice a clădirilor instituțiilor de învățămînt și au propus opțiunea care prevede modernizarea sistemelor de încălzire și reabilitarea termică a anvelopei clădirilor (pereților, geamurilor, acoperișurilor). La discuții au participat și directorul ADR Sud, Maria Culeșov împreună cu Șeful Secției Planificare strategică și programare, Tatiana Aramă.

În cadrul discuțiilor publice asupra proiectului politicii publice a fost prezentată situația privind consumul de energie în școlile din țară și identificate principalele obiective pentru redresarea situației în domeniu. Viceministrul Anatolie Zolotcov a menționat că actualmente 40 la sută din consumul total de energie în țară revine clădirilor, iar cheltuielile instituțiilor de învățămînt pentru energie se cifrează la 38,5% din totalul cheltuielilor curente ale acestora. Proiectul politicii publice elaborate de minister are drept obiective reducerea consumului anual de energie în școli cu circa 7%, începînd cu 2017, și reducerea consumului de energie pînă la 104 kWh/m2/an în 30% din instituții către anul 2020.

Pentru a studia situația reală specialiștii ministerului au chestionat reprezentanții a 1375 de instituții de învățămînt primar și secundar din țară și au stabilit că majoritatea clădirilor au fost construite și date în exploatare pînă în anul 1990, iar pereții nu sunt izolați termic la 96% din școli. În 28% din instituții de învățămînt temperatura interioară în sezonul de încălzire este mai mică decît cea normativă. Astfel, Iurie Socol, șeful Direcției reglementări tehnico-economice a declarat că principala problemă identificată a fost consumul ineficient de energie în școlile din țară, iar prin elaborarea PPP se urmărește îndeplinirea unor acțiuni concrete care să redreseze situația în domeniu. Ariana Nițulenco, Șefa secției analiză, monitorizare și evaluare a politicilor a menționat că în procesul de planificare și elaborare a politicii a fost utilizată analiza ex-ante, metodă utilizată de europeni încă la începutul anilor 2000, care impune anumite cerințe de analiză și oferă posibilitatea evaluării multidimensionale a impactului politicii publice - fiscal, administrativ, economic, social, ecologic.  După discuțiile publice urmează ca proiectul să fie definitivat conform propunerilor parvenite și aprobat de Consiliul interministerial pentru planificare strategică. PPP a fost elaborat cu suportul expertului în politici și planificare Inga Munteanu, din cadrul proiectului „Consolidarea capacităților de management al politicilor publice" finanțat de SIDA. La eveniment au participat reprezentanți ai ministerelor, autorităților publice locale, Agenției pentru Eficiență Energetică, Agențiilor pentru Dezvoltarea Regională, instituțiilor de învățămînt primar și secundar, societății civile.    

 

12 ianuarie 2012

Serviciul de presă al Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor