Prima   -  Presa   -  Noutăți - Oportunitățile de atragere a investițiilor în turism și TIC, discutate în cadrul evenimentului Moldova Business Week 2018

Oportunitățile de atragere a investițiilor în turism și TIC, discutate în cadrul evenimentului Moldova Business Week 2018

   
30.11.2018   1034 Accesări  

Sectorul turismului și domeniul TIC au un mare potențial de creștere și capacitatea de a impulsiona dezvoltarea economică a Republicii Moldova. Cea de-a doua zi a „Moldova Business Week 2018" - cel mai important eveniment național în domeniul afacerilor organizat la Chișinău - a fost dedicată atractivității investiționale a celor 7 ramuri strategice ale economiei naționale: Energetică, Infrastructură, Automotive și Electronică, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor, Agricultură și Industria Alimentară, Turism, Industria Ușoară. 

În cadrul „Moldova Business Week 2018", panelul de discuții dedicat sectorului turismului a reunit reprezentanți ai ministerelor, oficiali și oaspeți de vază din Ungaria și Georgia și actori ai sectorului privat. Moderatorul blocului de prezentări și discuții a fost Rodica Verbeniuc, directorul general al Agenției de Investiții, instituție responsabilă pentru promovarea și atragerea capitalului extern.

A fost specificat că, la nivel mondial, potrivit datelor Organizației Mondiale a Turismului, acest sector generează o cifră de afaceri de aproximativ 1300 miliarde USD, ce reprezintă 10% din PIB global, 30% din exportul total de servicii ori 7% din total exporturi, iar unul din zece locuri de muncă este generat de turism. Aceasta este industria cu cel mai alert ritm de creștere pe plan internațional, triplându-și încasările din anul 2000 până în prezent, iar OMT prognozează menținerea acestei tendințe până în anul 2030. 

Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții, a declarat că, în Republica Moldova, domeniul turismului trece printr-o serie de transformări, iar datorită reformelor implementate în ultimii ani, țara noastră a devenit o destinație ce merită a fi vizitată de străini.

"Brăndul de țară elaborat acum 4 ani în urmă pentru sectorul turismului „Pomul vieții" și-a îndeplinit misiunea, invitând mulți străini să ne descopere țara. Astăzi Republica Moldova, aflându-se la o nouă etapă de dezvoltare economică, are necesitatea unei promovări mai extinse, consolidate, integre. „Pomul vieții" și-a fortificat rădăcinile, și-a diversificat ramurile, cuprinzând toate sectoarele strategice ale economiei naționale în care Moldova oferă oportunități de investiții. Sub programul național - InvestMoldova, am vrea ca toate instituțiile de stat, mediul de afaceri, cetățenii, diaspora, mediul privat și toți cei care au ceva de zis despre Republica Moldova să-și unifice eforturile de promovare a țării. Turismul poate fi cartea noastră de vizită, iar eu îmi doresc ca mulți turiști străini să devină un investitor. Tocmai de aceea, panelul Turism și-a găsit un loc de cinste în cadrul evenimentului economic Moldova Business Week. Interesul față de acest panel a fost confirmat și prin cei peste 50.000 vizitatori unici ai transmisiunii live și prin absența locurilor libere în sală, discuțiile cu partenerii străini care au continuat în culoare. Am reușit să aducem experți notorii din țări precum Ungaia și Georgia, pentru a putea învăța prin a împărtăși. În ultimii ani, țara noastră a evoluat de la titlul de cea mai puțin vizitată destinaţie europeană la una din țările care merită a fi vizitate recomandate de revista National Goegraphic.Multe dintre inițiativele care au contribuit la această schimbare se datorează implicării mediului privat", a declarat  Rodica Verbeniuc.

La rândul său, Chiril Gaburici, ministrul Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova, a menționat că „acest sector este foarte important pentru economia națională. Așteptările mele sunt simple, aș vrea să văd proporția de venit din PIB să înceapă cu 6-7% și să se dubleze în anii ce urmează. În 2019 va începe elaborarea hărții digitale a României, iar fiecare destinație va putea fi ușor vizitată cu un singur click și potențialii turiștii vor vedea, vor înțelege esența destinației. Ne dorim ca pe hartă să fie adăugată și Republica Moldova, ca să intrăm în același pachet turistic cu România. La începutul lui 2019 vor fi resimțite efectele reducerii TVA pentru HORECA de la 20 la 10%. Guvernul a realizat multe schimbări, dar mai sunt lucruri care trebuie implementate și anume acum este momentul oportun."

Și oaspeții străini prezenți la eveniment au fosat de părere că este momentul oportun pentru că este bine să investești în Moldova, iar oferta turistică a țării noastre corespunde cerințelor omului modern, care este în căutarea unor experiențe autentice. Un avantaj în plus îl are și turismul vitivinicol, având în vedere că Republica Moldova este recunoscută pentru vinurile de o calitate înaltă și pentru podgoriile care se întind pe o suprafață de 140 mii de hectare. 

Tendințele globale arată că tot mai multe țări optează pentru digitalizarea serviciilor și produselor, ceea ce le permite vizitatorilor să descopere mai ușor destinațiile turistice. 

În cadrul aceluiași eveniment a fost menționat, de asemenea, căindustria IT este sectorul care evoluează cel mai rapid în economia națională, iar 80% din produsele IT create în țară sunt destinate exportului. Una dintre istoriile de succes ale sectorului este Parcul IT – acesta cuprinde 299 companii, 87 dintre care provin din 25 de țări, iar pronosticul pentru încheierea primului an financiar arată că vor fi încasate venituri de 1,8 miliarde lei. 

Ziua a doua a inclus paneluri de discuții dedicate celor 7 ramuri strategice ale economiei naționale: Energetică, Infrastructură, Automotive și Electronică, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor, Agricultură și Industria Alimentară, Industria Ușoară. 

Moldova Business Week este cel mai important eveniment național în domeniul afacerilor, organizat la Chișinău începând cu anul 2014. În fiecare an forumul a reunit un număr important de autorități, agenți economici din toate sectoarele economiei, importatori, exportatori, finanțatori din țară și de peste hotare, iar interacțiunea dintre participanți a culminat cu încheierea a zeci de parteneriate, care au contribuit la dezvoltarea economiei naționale. Ediția din 2018 se desfășoară în perioada 27-29 noiembrie și este organizată de Agenția de Investiții, sub egida Guvernului Republicii Moldova.