Prima   -  Publicații și resurse media   -  Arhiva noutăților - 10 cele mai bune și mai proaste politici locale și regionale din Moldova implementate în perioada mai-iulie 2018

10 cele mai bune și mai proaste politici locale și regionale din Moldova implementate în perioada mai-iulie 2018

   
16.08.2018   1944 Accesări  

10 cele mai bune și mai proaste politici locale și regionale din Moldova implementate în mai-iulie 2018 au fost identificate și evaluate de către membrii unui Consiliu de Evaluare, la invitația IDIS „Viitorul" și Institutul pentru Reforme Economice și Sociale din Slovacia (INEKO). Activitatea urmărește descrierea practicilor durabile, rezistente în timp, care pot fi transferate și în alte comunități, având ca rezultat final îmbunătățirea calității politicilor locale și regionale de dezvoltare. 

Politicile publice au fost măsurate pe baza a două criterii aprobate metodologic, luând în considerare importanța lor pentru comunitate și sustenabilitatea acestora. Astfel, membrii Consiliului de Evaluare au apreciat și clasificat politicile analizate după: (a) calitate, criteriu care cuprinde valori situate între -3 și +3 și (b) importanța acestei politici pentru comunitate și economie, adică impactul care îl produce, utilizând o scară procentuală de la 0 la 100%. Iar înmulțirea celor două criterii reprezintă scorul final al fiecărei politici, care se încadrează între -300 și 300 de puncte.

Potrivit analizei prezentate în Sumarul celor mai bune și cele mai proaste 10 politici locale și regionale din Republica Moldova (ediția a 3-a), cele mai bune cinci politici publice locale din țara noastră se referă la Ghidul turistic al raionului Soroca - cu un scor final de 218,5 puncte, serviciul intercomunitar de pompieri voluntari din satele Colibași, Vadul lui Isac și Brânza (raionul Cahul) - 209,5 puncte, elaborarea Planului de dezvoltare economică a orașului Căușeni - 207 puncte, campania de colectare a deșeurilor electrice din municipiul Ungheni, cu un scor final de 203, dar și sistemul de procesare a petiţiilor locuitorilor din municipiul Orhei: e-Primăria, care a acumulat un scor final de 166,5 puncte din totalul de 300.

Ghidul turistic al raionului Soroca, lansat pe 28 mai, conține cele mai utile informații despre atracțiile turistice ale regiunii. Publicaţia împarte raionul în cinci microzone şi prezintă ariile naturale protejate patrimoniul istoric şi cultural, muzeele, fotografii, informaţii despre meşterii populari, datele de contact ale unităţilor de cazare ş.a. Deși membrii Grupului de Evaluare consideră că publicația va contribui la promovarea comunității această astfel politică va avea un impact pozitiv doar dacă este corelată cu dezvoltarea infrastructurii și a serviciilor publice.

Iar 11.000 de locuitori din satele Brînza, Vadul lui Isac și Colibași din raionul Cahul vor avea siguranță în cazul unor incendii și calamități mulțumită unui serviciu intercomunitar de pompieri voluntari. Serviciul a fost lansat pe 16 iulie curent și dispune de 25 de uniforme și de o autospecială donată de la o organizație austriacă. Până la finele anului, din contribuția colectată de la băștinași va fi construită stația de pompieri. La fel, membrii Consiliului de Evaluare consideră că trebuie luat în considerare raportul cost-eficiență în menținerea unui serviciul de pompieri la nivel local.

O altă practică inovativă inclusă în clasament o întâlnim în municipiul Ungheni, capitala de vest a Republicii Moldova.  Campania „Deșeuri electrice colectate - vieți omenești protejate" desfășurată în perioada 20 aprilie - 20 mai 2018 reprezintă o activitate amplă de informare a cetățenilor despre importanța colectării selective a deșeurilor electrice și electronice. Iar elevii și copii de la grădinițe au participat la concurs de colectare a deșeurilor electrice. Instituțiile care au colectat cea mai mare cantitate de deșeuri electrice și electronice au fost premiate cu câteva zile de vacanță în orașele înfrățite cu municipiului Ungheni.

La rândul său, membrii Consiliului de Evaluare au evaluat și două politici negative care prezintă anumite încălcări ale principiilor de transparență. Este vorba de două cazuri care au fost făcute publice în sursele media din Moldova în ultima perioadă. Este vorba despre implicarea coruptă a aleșilor locali din comuna Trușeni în înstrăinarea terenurilor publice și favoritismul firmelor conduse de șeful secției construcții din raionul Telenești la concursurile de achiziții publice.

Acest sumar reprezintă cea de-a treia ediției a seriei de evaluări a unor politici și acțiuni de interes public analizate. Prima ediție a fost lansată în februarie 2018, încorporând 13 politici -  Sumarul celor mai bune și cele mai proaste 13 politici locale și regionale din Republica Moldova (noiembrie 2017 - ianuarie 2018), în timp ce ediția a doua a cuprins 11 politici locale și regionale și a fost prezentată în luna mai a.c - Sumarul celor mai bune și cele mai proaste 11 politici locale și regionale din Republica Moldova (februarie - aprilie 2018).

Ediția următoare a celor mai bune și mai proaste politici locale și regionale din Moldova urmează să apară în octombrie 2018.

Analiza a fost elaborată în cadrul proiectului „Promovarea transparenței și sustenabilității financiare a politicilor regionale, a întreprinderilor de stat și a autorităților locale din Republica Moldova". Proiectul este implementat de IDIS „Viitorul", în parteneriat cu Institutul pentru Reforme Economice și Sociale din Slovacia (INEKO), cu suportul financiar al Programului de Asistență Oficială pentru Dezvoltare al Republicii Slovace (SlovakAid). Inițiativa are ca scop îmbunătățirea transparenței și a stabilității financiare a autorităților publice locale și a întreprinderilor de stat din Moldova prin transferul de know-how din proiectele similare implementate cu succes în Slovacia.

Sursa: IDIS Viitorul