![]() |
![]() |
Prima - Presa - Noutăți - Vizită de Studiu în Romînia și Germania privind alimentarea cu apă și canalizare și procesul de regionalizare al acestor servicii (29.08. 2011 – 10. 09. 2011)
![]() ![]() În perioada 29 a Delegația a vizitat companiile de apă Arieș-Turda, APASERV S.A. Satu Mare, sucursala Zalău a Companiei de apă Someș, stația de epurare Câmpia Turzii, stația de epurare Martinești din România și Compania de apă Guben-Gubin, stația de epurare din Gubin și stația de epurare din Niemegk din Germania. Au fost realizate întîlniri cu autoritățile județene, municipale și reprezentanți ai Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitare din România, în cadrul cărora au fost discutate experiențele valoroase legate de relațiile instituționale dintre autoritățile publice centrale și locale în domeniul serviciilor de alimentare cu apă și canalizare. Alte teme de discuții au fost: procesul de regionalizare, creșterea eficienței performanțelor operaționale ale companiilor de apă, experiența dobîndită în crearea Asociațiilor de autorități locale, cît și bunele practici și lecțiile învățate în cadrul implementării proiectelor de investiții. În Landul Branderburg, Germania, delegația s-a întîlnit cu reprezentanți ai instituțiilor de Planificare Regională, Administrației Publice Locale, Asociații Funcționale Comunale, Asociația de evacuare a apelor reziduale și Ministerul Mediului, Sănătății și Protecției Consumatorului al Landului Branderburg. La ședințe au fost puse în discuții teme ce țin de planificarea strategică regională, procesul de modernizare a sistemului de alimentare cu apă și canalizare, tendințe și realizări în alimentarea cu apă și canalizare în landul Branderburg, precum și soluțiile centralizate și descentralizate în domeniu. Printre principalele aserțiuni desprinse în timpul discuțiilor sunt și avantajele regionalizării serviciilor de alimentare cu apă și canalizare: § Managementul mai profesionist al companiei de apă § Reducerea risipei de apă § Minimizarea investițiilor § Asigurarea durabilității § Îmbunătățirea calității serviciilor furnizate § Eficientizarea costurilor infrastructurii locale de apă și serviciilor de apă prin centralizarea sistemului § Creșterea regională echilibrată Mai jos sunt date eventuale soluțiii pentru îmbunătățirea situației în Republica Moldova în sectorul de alimentare cu apă și canalizare, identificate în urma vizitei de studiu: La nivel național: - Dezvoltarea cadrului legal ce ar permite regionalizarea serviciilor publice, crearea asociațiilor de autorități publice, asigurarea durabilității dezvoltării sectorului de alimentare cu apă și canalizare - Dezvoltarea cadrului legal pentru elaborarea master planurilor sectoriale, strategiilor raionale și altor documente strategice la nivel local - Elabo - Oferirea unor posibilități de creditare accesibile (credite speciale cu dobîndă mică pentru dezvoltarea serviciilor comunale garantate de stat) pentru operatorii regionali - Crearea unor centre de consultanță pe lîngă Ministerul Mediului (asigurînd experți naționali și internaționali în domeniul alimentării cu apă și canalizare pentru scrierea de proiecte, studii de fezabilitate, master planuri) - Crearea unui program de finanțare a proiectelor în domeniul alimentării cu apă și canalizare (oferind condiții de dezvoltare a operatorilor regionali) La nivel regional și local: - Alimentarea cu apă și canalizare trebuie să fie prioritară construcției drumurilor (săpăturile pentru reabilitarea și extinderea rețelelor de apă și canalizare duc la deteriorarea drumurilor) - Elaborarea unui master plan privind alimentarea cu apă și canalizare a Regiunii Sud - Elaborarea unui studiu privind posibilitățile de regionalizare a serviciilor de alimentare cu apă și canalizare (în ce măsură APL și populația Regiunii Sud sunt pregătite de regionalizarea serviciilor de apă și canalizare) - Promovarea cooperării intercomunitare (regionalizare) prin intermediul meselor rotunde realizate în regiune cu operatorii și APL - Coordonarea Strategiilor locale cu planul strategic regional La nivel de operator: - Ajustarea politicii tarifare (tariful să crească treptat (insignifiant, cite puțin), acoperind toate cheltuielile; tarif unicpentru toși consumatorii; introducerea sistemului de abonament) - Inainte de a-și extinde serviciile, operatorul ar fi bine să realizeze un studiu privind capacitatea de plată a populației și în cazul unui proiect cu cerințe de cofinanțare - studiu privind posibilitățile de contribuție din partea populației - În cazul în care sistemul de aprovizionare cu apă este vechi și în stare proastă se va face mai întîi reabilitarea rețelelor existente apoi extinderea sistemelor de apă pentru a evita scurgerile (pierderile) de apă și a asigura o presiune înaltă a apei consumatorilor îndepărtați - Să folosească metode moderne de promovare a serviciilor prestate pentru atragerea noilor consumatori (inclusiv servicii tipografice de informare a consumatorilor despre calitatea apei, tarif, investiții, servicii îmbunătățite, etc.) - Unele servicii de operare pot fi externalizate pentru reducerea costurilor (servicii de scurtă durată - IT, servicii tipografice, transport) (Outsourcing) - Dezvoltarea capacităților personalului prin schimbul de experiență la Companiile de apă din România și alte state europene. Informațiile obținute și concluziile trase în urma acestei vizite de studiu vor fi comunicate participanților în cadrul celei dea treia mese rodunde, care va fi organizată la Cahul pe 21 septembrie 2011, parte componentă a activității de actualizare a Strategiei de Dezvoltare Socio - economică (compartimentul aprovizionare cu apă și canalizare) a raionului Cahul.
|